2011. május 15., vasárnap

thorténet

Időről időre elkap a vikingesdi:), pedig nem vagyok északi alkat, sem a megjelenésemben, sem a lelkivilágomban. Talán afféle ellentétek vonzzák egymást alapon mégis nagyon mély benyomást tesz rám a skandináv mondavilág, mitológia (vagy csak a hosszú, szőke hajú pasik?;)). Tegnap reggel  - köszönhetően Salem facebook-oldalának:) - rábukkantam egy rakás pogány zenét játszó német, orosz, finn, angol együttesre, és menten beleszerettem egyikbe-másikba (ami ellensúlyozta az ismételt regisztrációval töltött kínkeserves félórát). Azóta sem kattantam le a témáról, este például megnéztem a Nibelungok gyűrűje (avagy A Gyűrű átka) c. kétrészes filmet. Nem volt rossz, a képi megjelenítés időnként nagyon látványosra sikeredett, s már csak az általa felidézett kor és kultúra kedvéért is érdemes megtekinteni. Ezenkívül továbbolvastam Else Roesdahl "Vikingek" c. művét. Utóbbiról már nem nyilatkozhatom egyértelműen pozitívan. Minden jószándéka ellenére az író (aki egyébként a skandinavisztika elismert tudósa) olyannyira általánosságokban fogalmaz, hogy annak nyomán legfeljebb felületes, elnagyolt képünk alakulhat ki a "viking kor" történelmi eseményeiről, társadalmáról, szokásrendszeréről, erkölcsi és vallási hátteréről.
Persze ez nem tart vissza attól, hogy végigrágjam magam rajta, még a töredékes információmorzsák is sokat jelentenek számomra. Ma délelőtt beugrottam a városi könyvtárba, és megint eltöltöttem ott vagy egy órát, fel-alá járkálva a polcok között. Ha nem valami könnyed, szórakoztató olvasmányra vágyok, akkor többnyire az ezotéria, vallás és mitológia, illetve történelem, régészet, néprajz témakörébe tartozó művek közül választok. Most is kitartóan végigböngésztem először az okkult, majd a vallási irodalmat, és megállapítottam, hogy lesz mivel kisámfáznom műveltségem hézagait:). Rengeteg hasznosnak ígérkező írásra akadtam, és ezzel párhuzamban kénytelen voltam belátni, hogy eddig begyűjtött ismereteim kétségbeejtően hiányosak (nem mintha nem szembesültem volna e ténnyel már oly sokszor:)). Eltökéltem, hogy annak érdekében, hogy hosszabb távon is megmaradjon valami használható a fejemben az olvasottakból, szisztematikusan ki fogom jegyzetelni az arra méltó írásokat. Máskülönben olyan az agyam, akár a szita, a sok adat egyik lyukon be, a másikon ki... :) 
No, hát ennyi. Ismét egy "kiemelten közhasznú" bejegyzés:).  

Áldás!

1 megjegyzés:

  1. vajon létezik olyan pogány parancsolat, hogy "egy isten nevét hiába ne vedd" ?
    :)

    VálaszTörlés