2014. május 25., vasárnap

újpogányság és new age

Forrás
Az újpogányság és a New Age közti határ meghúzása sokszor problémás - különösen a külső szemlélőnek, aki hajlamos egy kalap alá venni a modern Nyugat - csúnya szóval élve - spirituális piacán megjelenő alternatív vallási-világnézeti mozgalmakat. A nem-keresztény vallási motívumokat okkult tanokkal és gyakorlattal, sokszor természet-centrikus szemléletmóddal elegyítő New Ageről valóban könnyen elhihető, hogy szülőanyja az újpogányságnak; a kettő közti különbségek még a gyakorlókban sem feltétlenül körvonalazódnak tudatosan. 
Szilágyi Tamás és Szilárdi Réka korábban ajánlott kötete e tekintetben kiváló eligazítást nyújt; a következőkben az ő nyomdokaikon haladva szeretnék rávilágítani egy-két fontos elhajlási pontra.
Elöljáróban: a New Age-ről nem lehet egységes vallásként, sőt, kifejezett vallási mozgalomként beszélni. A magyar Wikipédia-oldal találóan definiálja jellegeztességeit: "... A New Age a keleti vallások, pogányság és spiritualizmus által befolyásolt egyéni és személyes hitek széles sávjának gyűjtőneve, mely egy új, fejlődő vallás jegyeit mutatja ugyan, de napjainkban lelki keresők, tanítók, gyógyítók és más résztvevők laza hálózatának tekinthető". Azaz egyfajta spirituális szubkultúra, amely számos vallás, mitológia, misztérium elemeiből építkezve formálódik alternatív lelkiséggé. Egyöntetűen megfogalmazott doktrínái, dogmái nincsenek, helyette ezoterikus nézetek és gyakorlatok széles "termékkínálatát" tárja a kereső elé, aki úgyszólván kedvére válogathat közöttük. A New Age berkein belül tömérdek új vallási mozgalom, szekta, jógi, guru, lelki vezető gyűjtögeti híveit, tehát a közösségi hitgyakorlat sem idegen tőle, mégis, elsősorban az egyén individualista vallásosságának megformálásához szolgáltat építőkockákat. Számos megnyilvánulási formája hitéleti vonatkozásoktól függetlenül a mindennapokba is begyűrűzik: gondoljunk csak a füstölőégetésre, a jógára, az alternatív gyógymódokra.
Az újpogánysággal rengeteg rokon vonást ápol. "Mindkét mozgalom nagy jelentőséget tulajdonít a természetnek, a Földnek, igyekeznek harmóniában élni a természeti környezettel, tisztelik a létezők sokféleségét, és környezettudatos életmódot folytatnak, holisztikus világszemlélet jellemzi őket. Az ezoterikus tanításaikban is sok párhuzamot felfedezhetünk, és ezek a külső szemlélő számára egy közös eredetre, esetleg azonosságra utalnak, amit erősít az is, hogy számos vallási közösség egyértelmű besorolása igen nehéz, mivel eredetük, tanításaik és/vagy praxisuk alapján mind a két mozgalomhoz tartozhatnak. Továbbá vitán felül közös elem az, hogy a neopogányság és a New Age is egyfajta ellenkultúraként jelenik meg, szemben a tudomány uralta nyugati társadalom racionalitásával (s persze a keresztény kultúrkörrel - betoldás tőlem:h.e.)." (Szilágyi - Szilárdi, 2007. A továbbiakban minden idézet innen származik).
Forrás
A New Age és az újpogányság is a '60-as években bukkant fel a tömegek szintjén (noha az első nemzeti jellegű pogány vallási csoportok már az 1920-as, '30-as években megjelentek). Mindkettőnek előfutárát képezik a romantika korszakának filozófiai áramlatai és 19.-20. század fordulójának okkult-metafizikai mozgolódásai: a spiritizmus, teozófia etc. Ráadásul mindkettőről nehéz általánosságban beszélni, hiszen szerteágazó és sokszínű jelenségcsokrot lefedő esernyőfogalmakkal van dolgunk. Mégis, a Szilágyi-Szilárdi páros a többséget tekintve releváns jellemvonások alapján néhány lényeges különbséget fogalmaz meg. Mint mindig, kivétel itt is adódik, tehát az alábbi oppozíciók nem érvényesek valamennyi, magát a New Age-hez vagy az újpogánysághoz soroló spirituális irányzatra.

1. ISTEN
Míg a New Age eszmerendszerén belül a Teremtő sokszor csak elvont fogalom, kozmikus energia, személytelen, mindent átható erő, az újpogányság konkrét, perszonifikált istenségeket ismer. Számos vallás panteonját tiszteli, noha egyes ágazataiban az Isten/Istennő párosának vagy a Nagy Anyának (esetleg a Teremtőnek) kiemelt kultusza van.

2. TÚLVILÁG ÉS REINKARNÁCIÓ
A New Age a lélekvándorlást hajlamos a keleti minták alapján fejlődési folyamatként értelmezni, amelynek célja a megtisztulás, megvilágosodás, átlépés valamiféle magasabb létállapotba. A túlvilágról kevés a kiforrott elképzelés: "Szó esik magasabb valóságról, a szférák hierarchikus rendjéről, benépesítve felsőbb szellemi létezőkkel, akik képesek kapcsolatba lépni az emberrel," de mindez kevésbé kézzelfogható. Az újpogány mozgalmak többségében szintén megjelenik a reinkarnáció tana, de "az evolúciós felfogás hiányzik, csupán egy másik testben való újjászületést jelent, és célja nem valamiféle spirituális értelemben vett megszabadulás elérése... A túlvilágkép igen fejlett, egy másik valóságként fogják fel, ami a mi világunkkal párhuzamosan létezik."

3. KINYILATKOZTATÁS
Míg a New Age-ben hangsúlyos szerepet kapnak a felsőbb létezőktől (például angyaloktól) különféle csatornákon keresztül kapott misztikus kinyilatkoztatások, a pogányság inkább az elődök hagyatékára és a személyes tapasztalásra hagyatkozik. 

4. A MEGSZABADULÁS
A New Age-ben az újjászületések láncolatán keresztül zajló öntökéletesítés, megtisztulás és végül a kozmikus erőként létező Istennel való összeolvadás ösztönző célként fogalmazódik meg, míg a pogányság az "itt-és-most" vallása: a túlvilági felmagasztosulás gondolata helyett az életigenlés, életöröm, a létezés szépségeinek megragadása és mind teljesebb megtapasztalása dominál. Itt szeretném hozzátenni, hogy ez a szemlélet nem jelent önpusztító hedonizmust, ahogy a másvilági sors iránti teljes közömbösséget sem: a kisázsiai vallásokra jellemző messiásvárás, illetve a távol-keleti hitrendszerek lelki fejlődés-eszménye azonban legfeljebb nyomokban fedezhető fel. Talán kijelenthetem, hogy a pogányok többsége a földi létezést nem a mennyei örömöket megelőző, kínlódással teli köztes létnek, tökéletlen vagy egyenesen tisztátalan állapotnak tartja, hanem csodákban gazdag ajándéknak. 

5. A TÖRTÉNELEM
Míg a New Age az új világkorszak eljövetelét hirdeti, amelyben a Vízöntő beköszönte mint forradalmi megújulást hozó szellemtörténeti fordulat kulcsszerepet játszik, a pogányságban ez az érzet kevésbé kifejezett. A legtöbb pogány csoport meglehetősen hagyománytisztelő, a múltba tekintve elődei vélt vagy valós örökségét igyekszik restaurálni, a modern korhoz adoptálva helyreállítani. Még a wiccához hasonlóan eklektikus, követőiknek tág mozgásteret hagyó vallási áramlatok is az ősiséget, a letűnt korok tudásanyagát helyezik reflektorfénybe: a világmegváltó új idő helyett az elődökkel való kontinuitás, kulturális folytonosság vágya jellemzi a történelemhez való viszonyukat. 

6. ÜNNEPSÉGEK ÉS SZERTARTÁSOK
A New Age központi ünnepkörrel nem rendelkezik, noha az egyes csoportoknak minden bizonnyal megvannak a maguk ünnepei. Papság helyett a közösség élén álló tanítók, mesterek vezetik a szertartásokat, amelyek kevésbé zártak, mint számos újpogány mozgalom esetében. Utóbbiaknál (természetesen nem mindenütt) kiemelt rituális szerepkör jut a papoknak/papnőknek. A szerzők szerint jellemző különbség az is, hogy a New Age nagyobb szabadságot enged az egyénnek, aki sokszor teljesen individuális módon gyakorolja - saját maga által megválasztott - vallását, míg a pogányság bizonyos ágazataiban körök, kovenek, csoportok keretein belül és/vagy megszabott formaságok szerint történik mindez.

7. EREDET
Noha a New Age számos nem-keresztény hagyományból építkezik (s persze bőven merít a keresztény misztikából is), nem célja azok autentikus újjáélesztése: inkább a szinkretizmusra, vagyis a különféle tradíciók összeolvasztására törekszik, a múlt tudását a jelen igényeire szabott öntőformákba töltve. Az újpogányságtól sem áll távol a hasonló gyakorlat, mégis: az egy-egy nép, kultúra vallási örökségét ápolni kívánó irányzatok részéről kifejezett igényként jelentkezik az autenticitás, a hagyománykövetés, az archaikus gyökerekhez való visszanyúlás, a hajdani hitvilág lehető legteljesebb rekonstruálása.

Az Istenek ébredése interpretációjában tehát a fenti szempontok mentén húzható meg a New Age és az újpogányság közti - igen képlékeny - vízválasztó. Természetesen lehet vitatni a szerzők gondolatait: a kiindulási alap eleve ingoványos terület. Én mindenesetre amolyan irányjelzőként hasznosnak találtam ezt az összevetést - remélem, más is :)

12 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  2. Elnézést, hiba történt az előző bejegyzésem közzétételekor. Kérlek, amennyiben módodban áll, kérlek, töröld az előző hozzászólásomat és engedd meg, hogy a javított verziót leközöljem:

    Az olvasottak alapján felállítottam az én egyéni utamra jellemző vonások listáját.

    1.
    Én az mindehol és mindenben jelenlévő Isten/Istennő párosban hiszek, akik hasonlóan a jinhez és janghoz alkotják a világ egységét.

    2. Ahogy a természet újjászületik egy tél után, úgy mi is újjászületünk halálunk után. Az életekkel tapasztalatokat szerzünk, ezeknek birtokában a lélek egyre feljebb halad a spirálon, aminek a végén, az összes tudás birtokában szert tesz a Teljességre.

    3. Személyes tapasztalatokon keresztül fedezem fel az Isten és az Istennő világát.

    4. Tisztelem és szeretem az életet, az életben szerzett tapasztalataim által leszek több.

    5. A régi korokban szerzett tudást igyekszem megragadni a természet megfigyelésén (ld. növények, állatok, időjárás tanulmányozása, stbstb.) keresztül.

    6. 4 fő rítusom az évszakok kezdetét célozza, ünneplem a teliholdak és újholdak nagy részét, tisztelgek az Istennek és az Istennőnek. Néha az évszakkezdő ünnepek (napéjegyenlőségek, leghosszabb nappal és éjszaka) mellett helyet kapnak még az évszakközi ünnepek is, amik az évszak érett lényegét hivatottak megragadni. Hogy egy példát mondjak: a tavaszi napéjegyenlőségen a Természetanya újjászületését, a Fény erősödését ünneplem, míg a Zöld Mennyasszony Ünnepe (április közepétől május végéig terjedő időszakban kerül rá sor) főként egyfajta termékenységünnep.
    https://drive.google.com/file/d/0B7CYrDlZ4h7Hai1oZldISmRZZ2M/edit?usp=sharing
    Itt az ünnepeim teljes listája található. Ebből kötelezőnek érzem megtartani az évszakkezdő ünnepeket, valamint évszakonként egy-egy teliholdünnepet. A többi opcionális, azonban azt gondolom, hogy ezeket minimum meg kell tartanom.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Rozmaring,

    kérésednek megfelelően eltávolítottam az első verziót :). Köszönöm a hozzászólásod, tetszik az ünnepkör, eredeti ötlet a szokásos nyolcasfogaton és a hold-szertartásokon túl egy-egy köztes alkalmat is beiktatni a Természet aktuális fázisának, létállapotának megtisztelésére :). Ha megkérdezhetem: milyen ösvényt követsz? Mindig öröm egy újabb pogány hittárs felbukkanása :) (a napokban épp azon méláztam, vajon hányan lehetünk világszerte és azon belül is kis hazánkban).

    VálaszTörlés
  4. A wiccából indultam ki, de időközben elhagytam azt az ösvényt. Saját utat követek, amit még a boszorkányság alá sorolok, de megmaradtam az Isteni Dualitásban való hitnél. Az ünnepeket én jelöltem ki, a napfordulókból és napéjegyenlőségekből kiindulva, mint fontosabb időpontok. (Persze ez sincsen szigorúan kőbe vésve, az évszakok valódi kezdetét nézem, csak kell valami támpont/időpont, amit kezdetként megjelölhetek.) Egészen röviden ennyi:) Ha szeretnél valamit, esetleg beszélgetni szeretnél, akkor írj a rosmarinus444@gmail.com címre:)

    VálaszTörlés
  5. Kedves Rozmaring,

    ne haragudj, hogy csak most reagálok - köszönöm a válaszod, úgy látszik, hasonló csónakban evezünk. Én is a wiccával kezdtem, hogy aztán elkezdjek a természethit mélyebb és talán valamivel autentikusabb formái után keresgélni.
    Az Isteni Pár mosolya ragyogjon rád és kísérjen utadon :) -
    Áldás: Eső

    VálaszTörlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  7. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  8. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  9. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  10. köszönöm az elemzést néha egymásba mosódnak van közös nevezőjük pl a kereszténység zsidó vallásoknak egy változata irányzata, de new age másnévenúj kor új korszak határeseti irányzatárol lehet felismerni meg legfőbb képpen szinkretaizmusárol is fel lehet ismerni de csillag képek előre fele mozognak nem pedig vissza fele a másik elem pedig az ezotérikus sátánizmus

    VálaszTörlés
  11. saját magammal egyet értek de https://www.youtube.com/watch?v=7Qsj3rj1I_E raktam hozzá be egy zenét

    VálaszTörlés
  12. https://www.youtube.com/watch?v=7Qsj3rj1I_E

    VálaszTörlés