2012. október 28., vasárnap

gombaőrület

Tegnap délután bóklászni indultam az erdőbe, és szentül megfogadtam, hogy ezúttal nem ragadok le az első 500 méteren, nem veszem elő a fényképezőgépem két másodpercenként, nem ülök le a rengeteg határában álló roppant Tölgy tövében, hogy némi társalgást folytassak vele, nem csatangolok a patakmederben. Az volt a tervem, hogy 2-3 óra alatt végigjárom az egyik ismerős lovagló-útvonalat. Gyönyörű időt kaptam hozzá: az egész délelőtt szakadó eső elállt, frissítő szél fújta szét a kócos felhőket, s közöttük átkukucskált a Nap. Minden adott volt egy kellemes hétvégi kiránduláshoz.
Egészen addig, míg az erdőbe lépve bele nem botlottam az első őzlábgombába. Aztán a másodikba, harmadikba, negyedikbe, huszonötödikbe, és végül vérszemet kaptam. Megszállott módjára csörtettem keresztül az ösvény menti, sűrű fiataloson, amelyben valósággal kaszálni lehetett volna a gombákat.  Negyedóra alatt teleszedtem egy nagy bevásárlószatyrot (szégyenszemre csak az volt nálam a hátizsákomon kívül) gyűrűs tuskógombával, őzlábbal, széleslemezű fülőkével, barna csengettyűgomábal. Egy bokor alatt észrevettem egy sereg mulatságosan csúszós-nyálkás elefántcsont csigagombát fehérleni, és épp nekiálltam volna módszeresen learatni őket, mikor rájöttem: egy csinos kis boszorkánykört bolygatok. És noha vélhetőleg itt, a Kárpát-medencében e gombakarikák meglehetősen ártalmatlanok :), már csak az alakzatban megnyilvánuló természet-adta szimmetria és szépség kedvéért is felhagytam a megdézsmálásával. 
Két órával később még mindig nem jutottam messzebb az erdőhatártól, mint az a bizonyos bűvös fél kilométer, de volt egy szakajtónyi gombám, és teljesen bezsongva kutattam volna még tovább, ha nem aggódok a már begyűjtött, meglehetősen ázott rakomány épségéért. Végül erőt vettem magamon, és valósággal kimenekültem a rengetegből. Hazafele menet persze nem tudtam megállni, hogy útba ne ejtsek egy kaszálórétet, ahol kifogyhatatlan szegfűgomba-tömkeleg nő, pöffetegekkel és tarlóőzlábbal körítve.  
Borzalmas, telhetetlen haspók vagyok.
:)

folyamatban a tisztítás
minden tuskógombák királya - valósággal ijesztő ez a méret


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése