A boszorkányok titkos éji gyűléseinek vélt vagy valós eseményeit elsősorban a boszorkányperek iratai, másodsorban - hazai viszonylatban - a 19.-20. században gyűjtött és a rögzítés idején többé-kevésbé még eleven boszorkányhiedelmek révén ismerhetjük meg. A "sabbath" képének kialakulását egyfelől az elit kultúra, vagyis az egyház felől érkező "hivatalos" demonológiai tanok, másfelől a tanúk, vádlók és vádlottak által képviselt, "alulról" beleszivárgó folklórelemek határozták meg - igaz, az összképben a két réteg nem mindig különül el világosan. A kereszténységnek a boszorkánysággal kapcsolatos elképzelései a lelkipásztori tevékenység, a(z olykor írásban is megjelentetett) prédikációk, valamint az Európa-szerte terjedő demonológiai traktátusok (értekezések, kézikönyvek) révén eljutottak a népi műveltségbe és befolyásolták azt. Ugyanakkor az is előfordult, hogy a helyi ismeretanyag és a "mainstream" álláspont alig vagy szinte egyáltalán nem tudott közös pontot felmutatni: a sematikus boszorkányvádak helyett a vádlottak archaikus hiedelmekről számoltak be, amelyek előtt az inkvizítorok tanácstalanul álltak (lásd a benandanték C. Ginzburg által feltárt esetét).
- szektagyűlés (bizonyos meghatározott időpontban és helyen); a boszorkányok csoportosulása nem csak alkalmi összejövetel, hanem kiforrott társaság, jól szervezett hierarchiával rendelkező egyesület
- a kereszténység megtagadása, a Biblia leköpése, egyéb szentséggyalázó tettek (pl. a feszület megtaposása, a szentelt ostya varázslatra való használata stb).
- a kereszténység megtagadása, a Biblia leköpése, egyéb szentséggyalázó tettek (pl. a feszület megtaposása, a szentelt ostya varázslatra való használata stb).
- szövetkezés a Sátánnal a keresztények megrontására; utóbbiak tényleges bántalmazása (pl. varázslattal, méreggel, rontással vagy fizikailag: ütlegeléssel, nyomással, erőszaktétellel stb.)
- A Sátán általi megbélyegeztetés (ennek jele különleges formájú folt, anyajegy vagy érzéketlen, hideg terület a testen) és a neki tett hűségeskü (különféle obszcén gesztusok révén, például az ülepet vagy genitáliákat illető csókkal megpecsételve).
- rituális (csecsemő)gyilkosság és az áldozat felfalása; a holttest zsírjából és kötőszöveteiből főzött hírneves "boszorkánykenőcs" elkészítése
- undorító (állati és emberi ürülékből és egyéb salakanyagokból, hullák testrészeiből stb. készült) ételek és italok fogyasztása, lakomázás és részegeskedés
- Ördögimádás (a nevezett gyakran állatalakban mutatkozik), fajtalankodás az (állat-alakú) Ördöggel és egymással: kicsapongó orgia
A fentiekhez adódott az éjszakai repülés, a (földek termékenységéért vívott) eksztatikus lélekcsaták és az állattá változás motívuma, amelyekben Carlo Ginzburg kereszténység előtti, végső soron az őseurópai (eurázsiai) samanisztikus világképre visszavezethető vonásokat lát. Könyvében (ld. források) kitér az olasz benandantékra, a livóniai "farkasemberekre", valamint több közép-európai és balkáni varázslótípusra (köztük a néhány - valószínűleg szomszédainktól átvett - vonásával ide köthető táltosra), akik köré az inkvizíció által propagált sablontól jelentős mértékben eltérő hiedelemanyag rétegződött. Hasonlóképp említi azokat az asszonyokat, akik saját bevallásuk szerint éjjelente egy titokzatos (Diana, Herodiana, Horiente, Bona Horiente, Richella, Sibilla, a 'jó játék asszonya' stb. nevekkel illetett), jóindulatú istennő vezetésével repülnek, mások otthonaiban titkon vidám dínom-dánomot ülnek, a gyógyfüvek és a varázslás titkait tanulják és így tovább.
Visszakanyarodva a "sabbath" kritériumaihoz: meglepőnek tűnhet, hogy Krisztus követői milyen gyomorforgató cselekedeteket tulajdonítottak a bűbájosoknak. A fent felsorolt rémtettek azonban már évszázadokkal a szervezett és tömeges boszorkányüldözés megindulása előtt kész sztereotípiává ötvöződtek. A rituális gyilkosság és emberevés vádja közel 2000 éve épp az akkortájt üldözött vallási kisebbségnek számító keresztényeket sújtotta zsidó és római ellenlábasaik részéről. Az antropofágia mint az abszolút gonoszság megfellebbezhetetlen bizonyítéka összeolvadt a szintén ősi tabut sértő vérfertőzés és a primitív bálványimádás, állat-tisztelet bűnével, hogy végletesen elvetemültnek mutassa a célcsoportot. Nem csak az őskeresztényeken csattant azonban az ostor: még Jézus idejét megelőzően (az ie. I. században) Alexandriában a zsidókról is hasonlóan otromba híresztelések keringtek.
Amikor a kereszténység megkezdte véres menetelését a vallási hegemónia felé, túlsúlyba kerülve hamarosan mások ellen fordította a készen kapott sztenderdet: "... Szent Ágostonnal az élen immár maguk a keresztények elevenítették fel a régi rágalmakat a katafrízek, marconiták, Karpokratész-követők, borboriánusok és egyéb kis-ázsiai és afrikai eretnek szekták ellen" (Ginzburg, 2003). Nyugaton az 1022-ben Orléans-ban kivégzett eretnekekkel, majd a valdensekkel, fraticellókkal, katharokkal, keleten a bogumilokkal folytatódott a sor.
A leprások és a zsidók kiszorulása a társadalomból már korábban megkezdődött (példának okáért megkülönböztető öltözetet kellett viselniük - a zsidók számára ezt az 1215-ös lateráni zsinat írta elő, amint látjuk, több mint 700 évvel megelőzve Hitlert; azok az őket érő rendszeres atrocitások miatt a XIII.-XIV. század fordulójától kezdve kialakították önálló telepeiket, gettóikat; a kényszerű elszigeteltség hamarosan a leprásokra is kiterjedt), s a két csoportot már csak perifériális helyzetük, valamint felemás vallási megítélésük is összefűzte. Ugyanakkor az 1320-as évek végére a leprások elleni hadjárat véget ért, méghozzá teljes feloldozással és megkövetéssel: ellenben a zsidókat érintő vádakat formálisan nem vonták vissza. Az 1347-ben kezdődő pestis pedig csak olaj volt a tűzre: a ragálytól rettegő tömeg Franciaországban több helyütt valóságos mészárlást rendezett az izraeliták között. A véres erőszakcselekményeket eleinte még a hatóság rosszallása kísérte, hamarosan azonban fellobbantak az első máglyák az ismét méregkeverőnek és a Sátánnal szövetkező istenteleneknek kikiáltott zsidók alatt (VI. Kelemen pápa határozott ellenkezése süket fülekre talált a pestis tombolásában). A betegség terjesztése mellett a rituális emberölés,-és evés, valamint a varázslás vádja is felkerült a listára.
A Savoyában, 1435-ben kiadott "Errores Gazarium" és a jogász Claude Tholosan könyve, amely a Briancon környéki boszorkánypereket dolgozza fel, hasonló motívumokat ismertet, egy kivétellel. A fentebb említett valais-i csoport a fennálló törvényes rend megdöntését is tervezte, hogy saját királyukkal az élen átvegyék a hatalmat az ország felett. Ez az elem összekötő kapocs a korábbi, leprások és zsidók elleni eljárásokhoz, akiket szintén azzal gyanúsítottak, hogy az egész társadalom leigázására törekednek. A későbbi boszorkányperekből a nagyszabású politikai összeesküvés víziója fokozatosan kikopik, a többi vonás azonban a boszorkányhisztéria közel 250 esztendején át jóformán változatlanul megmarad.
Ginzburg nyomán a következőképp lehet összefoglalni az események láncolatát:
- a rituális gyilkosság, antropofágia, vérfertőzés, bálványkultusz vádja az ókori zsidókkal, majd keresztényekkel szemben (.i.e. I. sz - i.sz. II. sz)
- a rituális gyilkosság, antropofágia, vérfertőzés, bálványkultusz vádja keresztény részről a különböző eretnek csoportok ellen (i.sz. IV.-V. századtól - XI.-XII. század)
- Ördögszövetség, a keresztény társadalom elleni összeesküvés, lerombolására tett kísérlet (fertőzést terjesztő méreg útján), sátánimádás vádja a leprások, zsidók és általánosságban a muszlimok ellen (XIV. század első fele, a lepra idején: 1321-1328. A muszlimok nem váltak tényleges üldözés célpontjává, hiszen nem éltek a szóban forgó területen; az "ördögi ellenség, távoli, kívülálló gonosz" megtestesítőiként kerültek a vádlottak közé).
- Ugyanezen vádak a pestisjárvány kitörésekor a zsidók ellen (XIV. század közepe; 1347-48)
- A krisztus-hitet tagadó, ördögidézéssel, varázslással, rontással foglalkozó, emberevő-sátánimádó eretnek gyülekezetek vélt létrejötte (XIV. század harmadik harmada; ~1375)
- Az isten,-egyház,-és vallástagadó, szentséggyalázó, ördögimádó, csecsemőgyilkos, titkos éji gyülekezeteket szervező, állatalakot ölteni képes, keresztényeket bántalmazó, megkárosító vagy megölő, féktelen orgiákat csapó hitehagyott szekta főbb vonásainak megjelenése egyházi és világi forrásokban (pápai bulla 1409, J. von Königshofen jelentése a valais-i gyülekezetről 1430; Nider: Formicarius 1435-37, Errores Gazarium és Claude Tholosan 1435)
A fenti adatok nem csak időben, térben is összefüggnek. A franciaországi eretnekmozgalmak után "... az üldözés 1321-ben a leprások ellen Franciaország délkeleti, a zsidók ellen pedig az ország északnyugati részén volt jellemző, 1348-ban a zsidóellenes hadjárat magukkal a zsidókkal együtt Dauphiné és Savoya területére, illetve a Genfi-tó vidékére vándorol át, éppen abba a térségbe, ahol később a zsidókból és keresztényekből álló új szekták létezéséről számolnak be, és ahol megkezdődik a boszorkányszekták üldözése..." (Ginzburg, 2003).
A boszorkányszombat ismérveiben tehát részben - a történelem folyamán több marginális csoportot érintő - sztereotip rágalmak, részben a korábbi vallási forrongások, eretneküldözések során megfogalmazódó elképzelések, részben - és nem utolsósorban - pedig a népi ismeretanyag, a folklór tükröződik. Különösnek tűnhet, hogy a "felülről jött" sztenderdet a vádlottak némelyike készségesen elismerte, sőt, részletes beszámolókkal támasztott alá. Ez javarészben a tortúra-vallomásoknak köszönhető. Amennyiben a boszorkánysággal gyanúsított személyek az inkvizítorok propagálta vádaktól eltérő vallomást tettek, kínzással csikarták ki belőlük a bírák által elvárt sabbath-események beismerését. Az inkvizíció munkamódszerének kifinomultságát mutatja, hogy - lévén a keresztény egyház intézménye - nem onthatott vért: ezért aztán olyan kínzóeszközök egész armadáját fejlesztette ki, amely "vértelenül" is képes volt rettenetes fájdalmakat okozni. A kínzással kicsikart vallomást egy nappal később újra megismételtették a vádlottal, hogy megbizonyosodjanak arról: önként és nem kényszer hatása alatt mondta - ám ha ekkor mégis visszakozott, újabb tortúrának vetették alá. Nem csoda, hogy férfiak és nők ezrei ismerték be: csecsemőket ettek meg, szomszédaikat bántalmazták, leborultak a Sátán előtt és meggyalázták a Bibliát.
Források:
Ginzburg, Carlo 2003: Éjszakai történet. A boszorkányszombat megfejtése. Európa Kiadó, Budapest.
Pócs Éva 2001 (szerk.) : Demonológia és boszorkányság Európában. Studia Ethnologica Hungarica I. PTE Néprajz Tanszék - L'Harmattan, Budapest.
További ajánlott irodalom:
Bessenyei József - Kiss András - Pál-Antal Sándor - Tóth G. Péter (1997, 2000, 2002, 2005): A magyarországi boszorkányság forrásai I-II-III-IV. Balassi Kiadó, Budapest.
Pócs Éva 1997: Élők és holtak, látók és boszorkányok. Mediátori rendszerek a kora-újkor forrásaiban. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Pócs Éva 2004 (szerk.): Áldás és átok, csoda és boszorkányság. Tanulmányok a transzcendensről IV.
Szendrey Ákos 1986: A magyar néphit boszorkánya. Magvető, Budapest.
Goya: Boszorkányszombat |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése