Ezt a bejegyzést eredetileg - népies kifejezéssel élve - farsangfarkán, azaz a karneváli időszak végefelé szándékoztam közzétenni, node ember tervez, a technika ördöge meg végez. Noha aktualitását elvesztette, remélem, azért így is tartogat egy-két közhasznú ismeretmorzsát.
A farsang mindenestül - fordított világ. Az Európa-szerte nagy népszerűségnek örvendő, Karácsony és nagyböt közti karneváli forgatagot (ill. az ehhez hasonló ünnepeket) a középkorban a törvények és normák feje tetejére állása jellemzi. Az alakoskodás segít megszabadulni a mindennapok társadalmi kötöttségeitől, s egyben új szerepkörrel ruház fel. Az ünnep lázában semmi sem szent: a köznép megjeleníti és kifigurázza a felette álló hatalom képviselőit (bírót, papot, főúri méltóságot, csendőrt, katonát, püspököt-pápát), szatirikus bohózat formájában kritizálja az arisztokráciát, az egyházat, s az általános ellenszenv központjában álló személyeket (megszemélyesítő bábukat) nyilvános megbecstelenítés (charivari-előadás) keretein belül megalázza, elégeti, kikergeti a településről (városból, országból, stb). Magából az ember-nemből is gúnyt űz, mikor groteszk állat-kosztümökbe bújik. Az illemszabályok átmenetileg kispadra kerülnek: trágár nóták visszahngoznak az utcán, vaskos tréfák, gúnyversek harsannak fel, a verbális párbaj olykor tettlegességgé fajul, pofonok és csókok csattannak. A hagyományos szereposztás felborul: asszony basáskodik az férje felett, nők férfiaknak, férfiak nőknek öltöznek, úr hajlong a szolga előtt, a bolond ragadja magához a hatalmat.


A Farsang 'Eszemiszomországa' tehát éles ellentétben áll a hétköznapok világával. Féktelen zűrzavarában egyfelől a fennálló társadalmi rend megcsúfolását láthatjuk - azonban egyben biztonsági szelepként is szolgált. Résztvevőiben épp a bevett normákra fittyet hányó szokatlan szabadosságával tudatosította kivételes mivoltát, s ezen keresztül paradox módon a mindennapok rendjének legitimitását. A 'tréfás lázadás' azt segítette elő, hogy ne alakuljon ki valós lázadás. A köznép az uralkodó osztályokkal, törvényekkel szembeni panaszait, ellenszenvét, dühét komikus-rituális formában adta ki magából ahelyett, hogy fegyverhez nyúlt volna. E "zsiliphatást" már a kortársak egyike-másika is felismerte. 1444-ben francia papok így érvelnek a Bolondok Ünnepe megtartása mellett: "Az ősi szokás szerint tréfából és nem komolyan csináljuk e dolgokat, hogy a bennünk lakó bolondság egyszer egy évben kiszabaduljon és elillanjon. Vajon nem hasad-e ki a borostömlő s hordó is, ha nem húzzák ki a dugót időről időre? Mi is régi hordók vagyunk..." Előfordult azonban, hogy az egy-egy ünnep apropójából összegyűlt, indulatos tömeg - bizonyos, gyújtópontként szolgáló társadalmi feszültségek fennállása esetén - valódi felkelést robbantott ki; a mulatságból mészárlás lett (tökéletes példa erre a 'böse Fastnacht', vagyis az 1376 - os bázeli húshagyókedd).

Az 1500-as években kivirágzó reformáció (és nyomában a katolikus válaszreakció) célul tűzte ki, hogy megtisztítsa a populáris műveltséget a keresztény eszmeiséghez méltatlan motívumoktól. Hogy mi tartozott ide? Jószerével minden, ami a néphagyományt, a folklórt oly sokoldalúvá, varázslatosan színpompássá emeli. Burke - mindössze ízelítő jelleggel - rövid felsorolást közöl, tőle kölcsönzök: álarcviselés, balladaköltészet, bábjáték, bikaviadal, boszorkányság, charivari (a már említett gúnyos előadás), énekmondás, jóslás-jövendőmondás, kártyázás, kockázás, kocsmázás, medvetáncoltatás, népkönyvek, népmesék, sarlatánság, színészmesterség, tánc, varázslás, vásár. Kereszttűz alá került a májusfa-állítás (amelyben a klérus - teljes joggal - felfedezte az ősi termékenység-szimbólumot), a vallásos dráma ("nem azért kaptuk a Szent Bibliát, hogy legyen mivel elütni az időt" - idézi Burke az 1572-es nimesi kálvinista zsinat állásfoglalását), az egyházi ünnepekhez kötődő búcsú, de még a Miklós-napi ajándékozás hagyománya is.
A különbségekre az ünnepek megítélése is rávilágít. "Voltak protestánsok, akik csak a vasárnapot fogadták el ünnepnek, míg mások még az ünnep eszméjét is elutasították, mondván, hogy egyik nap sem szentebb a másiknál.", így világképükben semmi hely nem maradt a nép ünnepi rítusainak. A katolikusok ezzel szemben ragaszkodtak bizonyos szakrális alkalmakhoz - ám épp e jeles napok szentsége miatt nem tűrték meg a hozzájuk kötődő profán cselekedeteket.
A hitújítók többek között igyekeztek a népi színjátszás minden válfaját kiirtani - a világi jellegűeket azért, mert túl vulgárisak, míg az egyházi témájúakat azért, mert gúnyt űznek a szentségből. "Bizonyos népi rítusok a keresztény liturgiát tekintették mintájuknak (ld. misztériumjátékok - közbevetés tőlem: h.e.). A reformerek felismerték ezt, ám ugyanúgy elítélték ezeket is. Azt állították, hogy az ilyen rítusok tiszteletlenek, istenkáromlók, szentségtörők, botrányt okoznak, sértik a jámbor szemeket és füleket, profanizálják a szent misztériumokat és gúnyt űznek a vallásból." Betiltották a gyermekpüsök-választást, a bolondok abbéjának megválasztását; elítélték a céhes beavató szertartásokat is, amelyek során a legények játékos misét és keresztelőt celebráltak az újonnan felvett tiszteletére. "A teológusok nem látták a különbséget a tréfás keresztelő és a keresztelés kigúnyolása között."

A történelem fricskája, hogy az angol puritánoknak a népi szórakozás különböző formáit ostorozó "vádiratai", amelyekben - mint Phillip Stubbes az Anatomy of Abuses-ben - kikelnek "a farsangi ünnepeket szervező tréfamesterek, a májusi játékok, a karácsonyi ünnepségek, a templomi ivászatok, ill. virrasztások, a medvetáncoltatás, a kakasviadal és a tánc" ellen, a korabeli populáris kultúrát tanulmányozó kutató elsőrangú forrásaiként maradtak fent.
"A példák alapján kitűnik, hogy a reformerek a szent és a profán szétválasztását tartották a legfontosabbnak. Ez a szétválasztás most élesebb lett, mint a középkorban volt. Más szóval, a népi kultúra reformja többet jelentett, mint egyszerű epizódot Isten szolgái és a laikusok között folyó hosszú háborúban. A vallásos mentalitásban és érzékenységben bekövetkezett jelentős elmozdulás kísérője volt. A szigor híveinek az volt a célja, hogy lerombolják a szenthez fűződő hagyományosan meghitt viszonyt, mert meg voltak győződve arról, hogy a meghittség a tiszteletlenség forrása."
Burke innentől datálja a népi kultúra (amely alatt nem csak a parasztság, hanem a városi köznép műveltségét is érti) és az - egyházi és értelmiségi - "elit" kultúrájának egymástól történő elszakadását. Az eltávolodás fokozódott a felvilágosodás, a technikai és tudományos forradalom beköszöntével, s oda vezetett, hogy a reformkorban az arisztokrácia az egzotikum ízével fedezte fel - ismét - saját hazája, nemzete népi hagyományait, hiedelmeit, művészetét. Amelyek, szerencsére, meglepően szívósnak mutatkoztak: a több évszázados üldöztetés ellenére is sokat megőriztek egy letűnt műveltség kincseiből.
Belegondolni is elrettentő, milyen lenne a világ, ha a lelkes egyházatyák sikerrel járnak. Valóban Isten báránykái lennénk mindannyian: mást se tudnánk, csak bégetni.
Források:
Burke, Peter 1991: Népi kultúra a kora-újkori Európában. Századvég, Budapest (a bejegyzésben szereplő idézetek innen származnak).
Tátrai Zsuzsanna: Erósz a jeles napi szokásokban. In: Hoppál Mihály - Szepes Erika (szerk) 1987: Erósz a folklórban. Erotikus jelképek a népművészetben. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest.
Ujváry Zoltán: Erotikus és fallikus megnyilvánulások a dramatikus népszokásokban. In: Hoppál Mihály - Szepes Erika (szerk) 1987: Erósz a folklórban. Erotikus jelképek a népművészetben. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest.
Cibere vajda és Konc király - Magyar Néprajzi Lexikon
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése